Kysymykseni hallitukselle olivat seuraavat:
"Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta alueellisten yksiköiden asema määritellään poliisihallintolaissa ennen 1.1.2009?" sekä "Miten hallitus aikoo turvata sen, että edellä mainitut alueelliset yksiköt saavat riittävät valtuudet, jotta rikostutkinta voidaan suorittaa menestyksellisesti myös ruotsin kielellä?"
Alueellisten yksiköiden oikeudellinen asema on kuitenkin epäselvä. Poliisin hallinnosta annetussa laissa ei ylipäätänsä ole käsitettä "alueellinen yksikkö". Myös sisäasiainministeriössä kiinnitettiin huomiota tähän kun se antoi valtioneuvostolle ehdotuksensa poliisihallintoasetuksen muutokseksi. Muistiosta, joka on päivätty 9.11.2007, ilmenee myös, että poliisihallintolain 6 § tulisi avata alueellisten yksiköiden aseman ja valtuuksien selkiyttämiseksi, jotta asiasta vallitsisi selvyys 1.1.2009. Muuten on olemassa riski, että alueellisen yksikön hallinnollinen asema ja valtuudet jäävät epäselväksi. Eduskunnan hallintovaliokunta on puolestaan lausunnossaan HaVL 14/2007 vp kiinnittänyt huomiota siihen, että alueellisten yksiköiden perustamisen tarkoituksena on turvata ruotsinkieliset palvelut vähintään nykyisellä tasolla.
Olette molemmat oikeassa siinä, että alueellisen yksikön henkilöstön kielitaitovaatimuksista on säädetty asetuksessa ja että on turvattu palvelu yksikössä sekä ruotsiksi että suomeksi. Tämä on koko ajan ollut myös minulle selviö. Mutta ongelma on edelleen, että alueellisen yksikön valtuudet eivät ole selvästi määritelty. Voidaanko esimerkiksi Pietarsaaressa johtaa rikostutkimuksia samassa laajuudessa kuin tähänkin asti? Jos vastaus on kielteinen, voi syntyä tilanne, jossa tutkinnanjohtajalla jolla on tyydyttävät ruotsinkielen taidot johtaa tutkintaa jossa asianosaiset ovat ruotsinkielisiä. Tämä siitä syystä, että vain poliisilaitoksen alueellisen yksikön henkilöstöltä vaaditaan vähintään hyvät ruotsinkielen taidot, ei muilta. Haluan myös painottaa, että en tässä yhteydessä ota kantaan nykyisen Kokkolan, Vaasan tai Turun poliisijohdon käytännön ruotsinkielen taitoihin. Haluan vain että järjestelmän heikkoudet huomioidaan ja että luodaan järjestelmä jossa ruotsinkielentaitoisen henkilöstön olemassaolo turvataan kun nykyiset viranhaltijat jäävät eläkkeelle. Siinä tilanteessa, että kaikki johdon virat siirretään keskuspaikkakunnalle, on myös olemassa vaara, että alueelliset yksiköt heikkenevät, ja pitkällä tähtäimellä myös kaksikielisten poliisipäällystön saatavuus.Tilanne on siis kaikkea muuta kuin selvä. Myös järjestyspoliisitoiminnan, henkilöstökysymysten, ja lupahallintoasioiden suhteen, voisi alueellisten yksiköiden tietty ”autonomia” osaltaan turvata palvelun saannin vähintään nykyisellä tasolla. Ehdotus Uudenkaarlepyyn tutkintavankilan sulkemisesta, ennen Pietarsaaren uuden poliisitalon valmistumista, ja tästä seuraava pidätettyjen kuskaaminen Pietarsaarenseudulta Kokkolaan, on sinänsä hyvä esimerkki alueellisten yksiköiden ”autonomian” tarpeesta.
Anna-Maja Henriksson