Tieverkon ylläpito kuuluu yhteiskunnan perustehtäviin. Teiden ylläpito on tänä talvena ollut haastavaa. Puutteelliset resurssit ja muuttuvat kelit ovat huonontaneet tienpäällysteitä, aiheuttaen esimerkiksi syviä uria. Tämä aiheuttaa autoilijoille vaaratilanteita, jotka pahimmillaan voivat johtaa ulosajoihin ja törmäyksiin.
- Tänä talvena teiden huono talvikunnossapito on vaatinut aivan liian monta kuolonuhria, muun muassa valtatie 8:lla, sanoo Rkp:n puheenjohtaja Henriksson. Joka vuosi teiden ylläpito on vaikeaa muuttuvien kelien takia, mutta tänä vuonna seuraukset ovat olleet poikkeuksellisen traagisia.
Liikennevirasto ja ELY-keskukset vastaavat teiden talvikunnossapidosta.
Ne puolestaan palkkaavat urakoitsijoita ja heidän aliurakoitsijoitaan hoitamaan teiden talvikunnossapitoa. Urakoitsijoiden vastuulla on tarkkailla ja varmistaa että tienpidon laatuvaatimukset täyttyvät.
Mahdollisista laatuvaatimusten puutteista urakoitsijoiden tulee raportoida ELY-keskuksille, ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin laadun varmistamiseksi.
- Yksi teiden talvikunnossapidon ongelmista on se, että palkkauksen jälkeen urakoitsijoille asetetut tieylläpidon laatuvaatimukset eivät täyty. Tänä vuonna ongelmana vaikuttaa olevan juuri tieylläpidon laadulliset puutteet, toteaa kansanedustaja Nylund. Jotta tiet olisivat turvallisia liikenteelle ympäri vuoden, meidän täytyy turvata tieylläpidon laatu sekä parantaa laadullisten puutteiden raportointia.