- Kela-taksiin liittyvät ongelmat pitää ratkaista. Meillä on lukemattomia esimerkkejä siitä, että Kela-taksia on nykyään vaikea saada tai sitten se on erittäin myöhässä. On ilmiselvää, että nykyinen Kela-taksijärjestelmä ei vastaa potilaiden tarpeita. Näin ei voi jatkua. Vaikeassa elämäntilanteessa olevia ihmisö ei voida kohdella näin, Anna-Maja Henriksson sanoo.
Järjestelmän puutteet näkyvät hyvin selkeinä, kun etäisyydet lääkäriin kasvavat. Tänä päivänä kuljettaja ei enää odota asiakasta lääkärikäynnin aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että taksi voi ajaa asiakkaan 100 kilometrin päässä olevaan lääkäriin. Kun asiakas nousee taksista on taksin mentävä taksijonoon tai ajaa takaisin, jos asiakkaita ei ole. Kuljettaja ei saa odottaa lääkärikäynnin aikana, mikä olisi potilaan näkökulmasta paras ja turvallisin ratkaisu.
- Sain kirjeen syöpäpotilaalta, jossa hän kirjoitti, että hän oli normaaliin tapaan tilannut Kela-taksin sairaalaan(100 km), joka sijaitsi toisella paikkakunnalla. Kun hänen oli tarkoitus lähteä kotiin oli mahdotonta saada samaa taksia kotimatkaa varten, joten hänen piti tilata uusi taksi. Tämä on resurssien tuhlaamista, että kaksi taksia ajaa pitkiä matkoja tyhjillään, Anna-Maja Henriksson sanoo, ja huomauttaa, että tämä lisää potilaan turvattomuuden tunnetta ja, että tämä ei myöskään ole ilmastoystävällistä.
- On tärkeä muistaa, että ongelma riippuu itse järjestelmästä ja Kelasta, eikä taksiyhtiöistä tai yksittäisistä kuljettajista. Se, että sekä taksiyhtiöt että asiakkaat ovat tyytymättömiä, osoittaa, että on korkea aika korjata Kela-taksia koskevat ongelmat.
Kansaneläkelaitos korvaa taksimatkan, kun sairauden, raskauden tai synnytyksen takia on lähdettävä lääkäriin ja jos henkilön terveydentila ei mahdollista yleisillä kulkuneuvoilla matkustamista. Asiakkaan omavastuu on 25 euroa per matka.