Taksiuudistus on ollut erityisen epäonnistunut Kela-taksien suhteen, joita potilaat saavat käyttää päästääkseen sairaalaan tai terveydenhoitoyksikköön. En usko, että kukaan pitää nykyistä järjestelmää onnistuneena.
Minuun otetaan viikoittain yhteyttä ja tapaan joka viikko ihmisiä, joilla on erittäin huonoja kokemuksia Kela-taksijärjestelmästä.
Erityisen ongelmallista Kela-taksin osalta on, että kuljettaja ei saa jäädä odottamaan asiakasta, kun tämä käy lääkärin vastaanotolla. Tämä on johtanut tilanteisiin, jossa taksi ensin ajaa 100 kilometriä, asiakas käy lääkärissä 20 minuuttia, ja joutuu sen jälkeen ottamaan toisen taksin, vaikka sama taksi olisi edelleen paikalla. Tämä luo turvattomuuden tunnetta ja ärtymystä. Järjestelmä on erittäin huono niin Kelan kustannusten, taksiyrittäjien kuin ilmastonkin kannalta. Sen sijaan, että sama auto ajaisi sekä meno että paluu matkan, niin kaksi autoa ajavat nämä matkat ja toinen todennäköisesti ilman asiakasta toiseen suuntaan.
On selvää, että nykyinen Kela-taksijärjestelmä ei vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja, että se nykymuodossaan on myös resurssien tuhlaamista. Sekä asiakkaiden että taksiyrittäjien tyytymättömyys osoittaa, että tarvitaan muutos. Mikään ei voi olla niin vaikeaa, etteikö sitä voisi korjata. Kela-taksien ongelmat täytyy ratkaista ja seuraavan hallituksen on reagoitava tähän epäkohtaan. On kohtuutonta kohdella jo vaikeassa elämäntilanteessa olevia henkilöitä tällä tavalla.
Haluan muistuttaa, että ongelmat eivät johdu taksiyhtiöistä tai yksittäisistä kuljettajista, vaan itse järjestelmästä.
Anna-Maja Henriksson
Puheenjohtaja, RKP