– Olemme kiitollisia siitä, että Rolf Jansson tänään kuuli huolemme. Pännäisissä pysähtyvät junat hyödyttävät muun muassa muualla Suomessa opiskelevia ja esimerkiksi Dragsvikissa armeijaa käyviä, eikä vähintään seudun elinvoimaista elinkeinoelämää. Sujuvat yhteydet ovat hyväksi koko alueelle, Henriksson sanoo.
Hallitus on päättänyt tehdä Suomesta hiilineutraalin vuonna 2035, ja haluaa siksi panostaa myös raideliikenteeseen. Siksi asia ei ole ainoastaan yhteyskysymys, vaan myös ympäristökysymys.
– Sitten on tietysti tämä kahden raiteen kysymys. Jos tänään alettaisiin rakentaa, panostettaisiin ilman muuta kaksoisraiteisiin. Se on kysymys, jonka eteen on jatkossa tehtävä työtä. Koko päärata on erittäin tärkeä maan elinvoimaisuudelle.
Toimitusjohtaja Jansson kertoi myös päivän aikana VR:n muuttaneen online-varausjärjestelmäänsä siten, että junalipun voi jatkossa ostaa Pietarsaaresta Helsinkiin.
– Tämä on tervetullut parannus. Olen puhunut aseman nimenmuutoksen puolesta jo pitkään. Kaikki eivät tiedä, että 50 000 asukkaan Pietarsaaren seutua palveleva asema on nimeltään Pännäinen, Henriksson sanoo.
– Kenenkään ei pitäisi joutua ajamaan autolla pohjoiseen Kokkolaan asti matkustaakseen junalla etelään. Se on taloudellisesti kannattamatonta ja ympäristölle haitallista. Tavoitteen tulee olla, että iltapäiväjuna jatkossa taas pysähtyy Pännäisissä. Nykyisellään kello 13.00 ja kello 18.30 välillä ei ole yhtään lähtöä. Näin ei tietenkään voi jatkua. Sen viestin olemme nyt yksimielisesti välittäneet myös toimitusjohtaja Rolf Janssonille, Henriksson toteaa.