Vi behöver satsa på utbildningen av språkbadslärare!
I onsdags deltog jag i tankesmedjan Magmas seminarium med temat en eller tvåspråkiga skolor. Diskussionen kring tvåspråkiga skolmodeller har länge stampat på stället. Avsaknaden av en gemensam uppfattning om vad vi menar med en tvåspråkig skola är ett stort problem i denna debatt.
Språkbad är en fungerande lösning för att lära sig två språk. Det är lösningen på frågan om en tvåspråkig skola. Undersökningar har visat att språkbad stärker elevernas modersmål vid sidan av det andra språket. Med andra ord är det en win-win situation. Vilken förälder skulle inte vilja unna sina barn bättre språkkunskaper!
I den färska nationalspråksstrategin lyfts också språkbadet upp som en central metod för att förstärka undervisningen i nationalspråken. Därför är det mycket oroväckande att nuvarande utbildning för språkbadslärare upphör i år.
Det är viktigt att vi inte missar det tillfälle vi nu har att utveckla språkbadet i vårt land. Vi måste ta lyra på det ökande intresse som på finskt håll finns för svenskan och för att lära sig våra båda nationalspråk. Samtidigt måste vi också utveckla möjligheterna att på svenskt håll, i bland annat Österbotten, språkbada på finska. Ett utmärkt exempel på hur bra en språkbadsskola kan fungera finns i min hemstad Jakobstad där finska elever språkbadar på svenska och svenska elever på finska. Båda finns under samma tak i språkbadsskolan. En utveckling av språkbadet förutsätter att utbildningen av språkbadslärare kan tryggas också i fortsättningen. Något som också lyfts fram i nationalspråksstrategin.
Bollen ligger därför nu hos undervisnings- och kulturministeriet. Samtidigt har också de lokala beslutsfattarna en viktig roll. Att vi därtill behöver stärka undervisningen i finska och svenska i den vanliga skolan är klart. Mera fokus behöver ligga på kommunikativa färdigheter. Vi skall lära våra barn att våga tala, våga använda det andra nationalspråket. Det har man lyckats väl med inom ramen för språkbadet.
Justitieminister Anna-Maja Henriksson (sfp)